De ondernemer: Quinn (22) beleeft fleurig ondernemerssucces met verkoop van bloemen langs de deur

De bloemenjongen vertelt over een eigen bloemenwijk bij De onderenemer

De jonge ondernemer Quinn Cordes (22) verkoopt bloemen langs de deur. Ouderwets? helemaal niet. Quinn zijn bedrijf loopt als een trein. Door de coronapandemie heeft de deur-tot-deurverkoop weer een vlucht genomen.

Quinn verkocht als 12-jarige al bloemen aan de deur. Nu is hij bezig een netwerk op te zetten voor bloemenverkoop aan huis.

Quinn Cordes weet precies wat zijn toekomstplannen zijn en is in hart en nieren een ondernemer te noemen. Tien jaar geleden verkocht hij, als ukkie van 12, voor het eerst bloemen. Via een collega van zijn vader kreeg hij bloemen, waarmee hij langs de deuren ging. Soms kreeg hij een snoepje of wat geld toegestopt. Dat gebruikte hij voor het kopen van speelgoed. Inmiddels is zijn werk uitgegroeid naar het bedrijf ‘De Bloemenjongen’.

Maar is verkopen aan de deur niet achterhaald? Of is er juist sprake van een nieuwe trend? Fred Rutgers, retailexpert en adviseur op het gebied van colportage en direct selling, beaamt dat er sprake is van een landelijke trend. ,,Mensen komen steeds minder in winkels, maar aan de andere kant is online het aanbod dusdanig groot, dat de kans dat klanten bij jou komen kopen klein is. Directe verkoop is daarom voor ondernemers een interessante manier van verkopen’’, aldus trendwatcher Rutgers tegen het AD.

”Vroeger had je bijvoorbeeld de marskramer die langskwam. Ik denk dat het nog wel een paar generaties mee kan gaan”

Quinn Cordes, De Bloemenjongen

Huis-aan-huis-verkoop blijft bestaan en bestaat al sinds mensenheugenis

Cordes zelf denkt dat ook de coronacrisis hieraan debet is. Want naast het gemak van niet naar de winkel te hoeven, heeft hij tevens het idee dat mensen juist wel meer behoefte hebben gekregen aan persoonlijk contact.

Maar betekent dit dat deze verkooptrend tijdelijk is? Volgens Rutgers is dat zeker niet zo. Hij denkt dat colportage – zoals huis-aan-huis-verkoop ook heet, blijft bestaan: ,,Het bestaat al sinds mensenheugenis. Vroeger had je bijvoorbeeld de marskramer die langskwam. Ik denk dat het nog wel een paar generaties mee kan gaan.” Vooral verse producten, zoals eieren, melk of dus bloemen, blijven interessant. ,,Mensen met een vlotte babbel kunnen zo op een heel efficiënte manier hun producten verkopen.’’

Lees ook: Jonge ondernemer Doortje (21) stopt met haar succesvolle tassenlabel: dit is waarom

Jonge ondernemer maakte auto’s schoon én verkocht zeldzame planten

Voor Cordes was het echter nog geen uitgemaakte zaak dat hij van beroep bloemenverkoper zou worden. Na het behalen van zijn propedeuse commerciële economie, in coronatijd, stopte Cordes met zijn opleiding omdat hij allang wist dat hij gewoon wilde ondernemen en dit net zo goed in de praktijk kon leren. Na meerdere projecten, hij werkte onder andere als coronatester, maar maakte ook auto’s schoon én verkocht zeldzame planten, kwam hij toch weer terug bij zijn eerste liefde: de bloemen.

Want ‘De Bloemenjongen’ heeft iets wat zijn andere bedrijfjes niet hadden. Hier komt niet alleen het geld verdienen om de hoek kijken. ,,Als het niet je passie is, merk ik toch dat dat je gaat tegenhouden”, zegt de jonge verkoper. Hij vindt het persoonlijk contact met de klanten fijn, maar ook juist de mogelijkheid om met veel verschillende dingen bezig te zijn. Er komt immers meer bij ondernemen kijken dan de verkoop alleen.

”Als het niet je passie is, merk ik toch dat dat je gaat tegenhouden”

Quinn Cordes, De Bloemenjongen

Met ‘De Bloemenjongen’ wil Quinn landelijk gaan opereren

Hij ziet de toekomst dan ook wel zitten. Zijn plannen liegen er niet om. Met ‘De Bloemenjongen’ wil hij landelijk gaan opereren. Hij ziet zichzelf over tien jaar niet meer altijd langs de deur gaan. De nadruk zal dan meer liggen op het runnen van zijn bedrijf en het ondersteunen van de verkopers.

Hij wil met name jongeren aan een leuke bijbaan helpen. De jongeren die zich aanmelden krijgen een cursus in verkopen door middel van filmpjes en een-op-een begeleiding van Cordes zelf. En met die vlotte babbel zit het bij Cordes ook wel goed. Of zoals zijn slogan zegt: ‘Verse bloemen met een lach!

 

Het artikel op De ondernemer bekijken? Klik hier.